Rola witaminy D – znasz swój poziom witaminy D?

Witamina D jest kontrolerem ruchu wapnia w organizmie. Jest to witamina rozpuszczalna w tłuszczach, która umożliwia wchłanianie wapnia w jelitach i utrzymuje właściwy jego poziom we krwi w celu zapewnienia zdrowia kości.

Tak przynajmniej wygląda codzienna pracy tej witaminy dla naszego ustroju, a zarazem obiegowa opinia o jej roli dla ludzkiego organizmu. Jednak na tym się nie kończy. Witamina D wpływa również na przebieg procesów dojrzewania i wzrostu komórek, redukcji procesów zapalnych i stymulowania funkcji układu odpornościowego. Receptory witaminy D znajdują się na każdej komórce naszego organizmu, co oznacza, że każda nasza komórka musi reagować na tę witaminę.

Witamina D

Jeśli nie ma wystarczającej ilości witaminy D, kości mogą stać się cienkie i kruche. U dzieci mówimy o krzywicy, u dorosłych o osteomalacji lub, mówiąc prostym językiem – rozmiękaniu kości. Ale to jeszcze nie wszystko. Siedemnaście rodzajów nowotworów zostało powiązanych z niskim poziomem witaminy D, podobnie jak inne epidemie chorób przewlekłych w tym także układu krążenia.

Poziom uznawany za deficytowy dla witaminy D jest określony w badaniu laboratoryjnym krwi, jako stężenie w surowicy mniejsze niż 30 ng/ml. Wartość pomiędzy około 50-70 ng/ml przez wiele autorytetów medycyny wskazywana jest jako pożądany poziom, do którego warto dążyć przy suplementacji uzupełniającej niedobór poziomu tej witaminy. Jeden z najbardziej znanych epidemiologów amerykańskich zajmujący się witaminą D, dr. Cedric Garland, na podstawie wieloletnich badań, jakie przeprowadził, twierdził, że optymalny poziom witaminy D we krwi powinien wynosić min. 60 ng/ml

Poniżej dziesięć powodów, dla których warto zbadać poziom witaminy D i zadbać o jej odpowiednią podaż dla organizmu.

  1. Ochronna rola dla wzroku: Chcesz zachować dobre widzenie na lata? W badaniach wykazano, że posiadanie odpowiedniego poziomu słonecznej witaminy może wpływać na redukcję liczby procesów zapalnych oraz zachorowań na zaćmę – główną przyczynę ślepnięcia z wiekiem.
  2. Zmniejszenie bólu pleców: Niski poziom witaminy D może być odpowiedzialny za ból pleców. W jednym z ośrodków leczenia bólu w Stanach Zjednoczonych, w badaniach stwierdzono, że u pacjentów z przewlekłym bólem pleców zwykle występował deficyt witaminy D. Ciekawe, co zaobserwowano, to, że kiedy podano im odpowiednią suplementację witaminy D, ich ból uległ istotnej redukcji lub zniknął w całości.
  3. Pomoc przy przeziębieniu i w sezonie grypowym: wystarczający poziom witaminy D może pomóc przy przeziębieniu czy grypie. Naukowcy odkryli, że zbyt niskie poziomy witaminy D przyczyniają się do upośledzenia funkcji obronnych układu immunologicznego, który chroni nas przed infekcjami, nowotworami, czy chorobami autoimmunologicznymi.
  4. Wpływ na nowotwory jelita grubego: posiadanie wystarczającej ilości witaminy D może oznaczać życie lub śmierć, jeśli zdiagnozowany zostanie rak jelita grubego. W badaniach stwierdzono, że osoby z wysokim poziomem witaminy D były mniej narażone na zachorowanie na raka jelita grubego i bardziej prawdopodobne było ich wyleczenie, jeśli nowotwór się już rozwinął.
  5. Ochrona przed rakiem piersi: Kobiety, które są genetycznie uwarunkowane pod kątem wystąpienia nowotworu piersi mogą korzystać z ochronnej roli odpowiedniego poziomu witaminy D, co wpływa na redukcję prawdopodobieństwa zachorowania na ten rodzaj nowotworu.
  6. Stymulacja układu odpornościowego: Witamina D reguluje aktywność obu rodzajów odpowiedzi immunologicznej naszego organizmu, wzmacniając odporność wrodzoną, jednocześnie działając supresyjnie na odporność nabytą. Modulacyjna rola witaminy D w pracy układu immunologicznego spełniana jest poprzez przeciwdziałanie procesom zapalnym, stymulację produkcji komórek odpornościowych przeciwdziałających infekcji, hamowanie odpowiedzi immulogicznej co wpływa na zmniejszenie częstości występowania chorób z autoagresji, takich jak: cukrzyca typu 1, reumatoidalne zapalenia stawów, stwardnienie rozsiane, czy zapalenia autoimmunologiczne jelit.
  7. Zmniejszenie ryzyka demencji: Witamina D może obniżać ryzyko zachorowania na demencję. Uważa się, że witamina D ułatwia transport struktury białka beta-amyloidu (którego gromadzenie jest charakterystyczne dla procesu starzenia) przez delikatne barierę krew-mózg, a więc klastry mogą być dopuszczone do ostatecznego usuwania.
  8. Regulacja ciśnienia krwi: Nawet drobne poprawy poziomu witaminy D może znacznie zmniejszyć ryzyko nadciśnienia. W badaniach każdy wzrost stężenia we krwi witaminy D3 o 10%, powodował średnio spadek ryzyka rozwoju nadciśnienia o 8,1 %.
  9. Niższe ryzyko zawału serca: W badaniu 2008, naukowcy odkryli, że mężczyźni, którzy mieli niewystarczające ilości witaminy D byli dwukrotnie bardziej narażeni na atak serca niż ci, którzy mieli odpowiedni poziom tej witaminy.
  10. Zmniejszenie ryzyka cukrzycy: Nieprawidłowe działanie insuliny związane z niedoborem witaminy D sugeruje istotne znaczenie tej witaminy w patogenezie cukrzycy typu 2. U chorych na cukrzycę obserwuje się niski poziom witaminy D. Uzupełnianie jej niedoborów może przyczynić się do poprawy profilu metabolicznego tych pacjentów.

Polecamy dobrej jakości witaminę D3 pochodzenia naturalnego (z lanoliny owczej) polecamy w niedoborach tej słonecznej witaminy.

d3

O swoim poziomie zaopatrzenia w witaminę D dowiesz się wykonując badanie z krwi –  to badanie metabolitu witaminy D określanego jako 25(OH)D3.

Poczytaj więcej o tym, jak szybko w naturalny sposób uzupełnić niedobór witaminy?

This entry was posted in Uncategorized, Wzmacnianie odporności and tagged poziom witaminy D, rola witaminy D, Witamina a odporność, Witamina D, witamina D a wzrok. Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *